Díl 9. Droga nebo potravina?

10.10.2020 15:53

Za doping ve sportu se považuje:

  • zjištěná přítomnost zakázaných látek náležejících k vybraným skupinám farmakologických prostředků v tělních tekutinách sportovce,
  • použití zakázaných dopingových metod.
Dopingem v cyklistice je tedy i využití elektromotorku k pohánění kola. Proto nechápu, co má používání elektrokol společného se sportem. Ale to je jiná kapitola, která se paracyklistiky netýká a doufám, že ještě dlouho nebude týkat.
Někdo by mohl mít pocit, že ani klasické požívání zakázaných látek není v paracyklistice časté, ale to opravdu nemohu zaručit. Pokud jde o peníze, jsou podvody častým způsobem řešení jejich nedostatku. Spoustu historek mám z "druhé ruky", nemám tedy důkaz, že se doopravdy staly, ale bohužel je to velmi pravděpodobné. Otřesné mi připadá zejména podávání efedrinu tricyklistům, které je už opravdu za hranou.
Používání nepovolených hormonů je hnus a velmi těžko prokazatelný hnus. Nicméně i tady platí, že ač důkazy nejsou, sportovce na testosteronu lze poznat pouhým okem (a co teprve sportovkyni). Vypadá jinak, chová se jinak v soukromí i na trati. Nejlepší na tom je, že si ten člověk neuvědomuje, že tyhle drobnosti málokomu uniknou. Možná to chvíli trvá, ale pak si dáte dvě a dvě dohromady. Fuj...
Za sebe musím říci, že já bych do toho nešla (možná i díky tomu, že mě invalidní důchod nestoupne díky medaili z Paralympiády). Hlavně proto, že vyhrát podvodem by mě nebavilo.
Paradoxně jsem se s dopingovou kontrolou setkala hned na svém prvním závodě v Pardubicích. Samozřejmě, že test byl negativní, ale samotná procedura mě do učité míry zajímala - probíhá totiž na celém světě stejně www.antidoping.cz/documents/dopingova_kontrola.pdf. Takže už jsem byla připravena, když po mě chtěli moč v Německu a poté v Belgii, že se musím obrnit trpělivostí, zásobou vody (po závodě jsem dehydratovaná tak, že získat 90ml může být práce na několik hodin) a zejména znalostí terminologie v angličtině. Ale netřeba se bát, komisaři/komisařky jsou milí lidé. Dobře se s nimi povídá. Když máte čisté svědomí.
Další komunikace s antidopingovým výborem proběhla, když mi doktorka na zánět středního ucha předepsala kapičky s kortikosteroidy. Hned jsem ulovila na internetu informaci, že jde o zakázanou látku. Můj dotaz na český antodopingový výbor byl obratem zodpovězen - lokální aplikace léku prý nevadí (kapala jsem si to do ucha a nemělo to valný efekt ani na zánět).
Někdy mohou zakázané látky obsahovat i doplňky stravy, ale čeští výrobci si na to dávají pozor. V jiných zemích  - zejména zámořských a nemyslím jen Čínu - nemusí být tak důslední.
Kdy se stane potravina drogou? Vynecháme teď cukr a čokoládu, ačkoli obojí může vyvolat závislost. V souvislosti se sportem bohužel výkony nezlepší. Jiný případ je kofein. Byl na listině zakázaných látek až do roku 1972, poté byl pro velký tlak veřejnosti z této listiny vyřazen, aby tam byl v roce 1984 opět vrácen jako nepovolená droga. Nicméně v roce 2004 byl ze seznamu opět vyškrtnut, údajně proto, že neexistují vědecké důkazy o jeho škodlivosti. Na tomto místě je třeba podotknout, že kofein ani v době zákazu nebyl považován za „tvrdou“ drogu a nálezy nižší než 12mg na litr moči nebyly kontrolními orgány napadány.
Kofein je tedy legální, sama ho používám, ale musí se s ním, jako s každou drogou, opatrně. Pro mě je to o to jednodušší, že kafe nepiju, moje tělo si na něj nevytvořilo toleranci. Jinými slovy, kofein před důležitým závodem mi vždy zabere.
Jak to funguje?  Kofein je nejrozšířenější stimulátor centrálního nervového systému (CNS). Snižuje fyzickou únavu a obnovuje mentální bdělost, především při nečekané slabosti a ospalosti. Stimulační účinky se projevují rychlejším tokem myšlenek, vyšší koncentrací a lepší tělesnou koordinací.
Tyto vlastnosti kofeinu jsou do jisté míry dány jeho schopností překonávat bariéru krev-mozek a obsazovat adenosinové receptory neuronů, aniž by je, na rozdíl od adenosinu, sám aktivoval. Obsazením těchto receptorů kofeinem se sníží vasodilatační účinky adenosinu a o 5-10mm Hg se zvedne krevní tlak. Všechno má i své výhody i nevýhody - po závodě minimálně do půlnoci neusnu. A to si beru jen maximálně 50mg kofeinu (v čisté formě, žádné energetické nápoje nebo kafe). Další nevýhodou jsou odvodňovací (diuretické) účinky kofeinu, což znamená, že sportovec může dostat křeče. Jeho výkon tak může špatné dávkování kofeinu spíše snížit. Velmi se vyplatí nad příjmem kofeinu přemýšlet a pokud je to jen trochu možné, nepoužívat ani legální drogy.