Díl 3. Na čem jezdí paracyklista

26.09.2020 14:37

Zopakujeme si, že paracyklista jezdí na bicyklu, handbiku, tricyklu nebo tandemu.

Bicykl - závodní, nejčastěji karbonové kolo s úpravou. Jak kolo upravit nevím, k tomu by vám více řekl Michal Stark (nadkolení amputace) nebo Jirka Ježek (podkolení amputace) nebo Petr Kocman (amputace ruky).

Tricykl -  Na speciální tricyklu závodila Lada Ekrtová. Navrhoval ho Tomáš Racek s konstruktéry z VUT. Na obrázku vidíte, že má Lada (vzadu v bílé přilbě) stabilnější posez. Případné zájemce mohu s Tomášem nebo Ladou zkontaktovat. Omlouvám se, s tricyklem nemám zkušenost. Mohu jen poskytnout pár kontaktů, pokud si je nevygůglíte sami. Oficiální výrobce závodních tricyklů sídlí ve Zlíně www.noquestionbike.eu/cz/ramy/tricykl

Handbike - můj první handbike byl Schmicking z druhé ruky, velmi solidní německý stroj, dost těžký a hranatý, přesto pro začátečníka ideální. Vymetla jsem s ním pár příkopů a zatáček, stačilo jen narovnat ohnuté díly a jelo se dál.www.schmicking.com/handbike-race

Pak jsem si koupila TopEnd. Už samotné převzetí handbiku poslaného z USA bylo dobrodružství - na celnici v Ruzyni jsme strávili hezkých pár hodin. Pak jsem na něj sedla a přeřadila - a řetěz zůstal viset na špatně obrobeném převodníku. Dva měsíce pak stál handbike v garáži. Musela jsem překonat nechuť k fušeřině ze země, kde se na kole moc nejezdí (a kde se řeší reklamace zasláním výrobku zpět, což se z Evropy řeší dost blbě). Nakonec jsem si na něj zvykla (vyměnila všechny komponenty) a jezdila na něm dva, tři roky. Nebylo to ono. Hliníkový rám nebyl úplně tuhý, část mé energie se ztrácela.bike-on.com/force-nrg.html

Od roku 2018 mám handbike české výroby www.bladecustom.com a byla to láska na první pohled. Na závodě v Lounech mi ho Vašek půjčil a ono to jelo skoro samo! Konečně jsem se přestala dřít a začala vyhrávat závody. Miláček je celý z karbonu, váží okolo 11 kilo a je krásně tuhý. Teď mám půjčenou novou variantu s jiný úchopem a řazením, uvidíme, jak to bude fungovat.

Existují i jiní výrobci - Carbonbike carbonbike-usa.com/, Maddiline www.maddilinecycle.com/index.php/it/ je na vás, koho oslovíte.

Kolo je dobré si na nějakém závodě odzkoušet. Karbonový rám nemá standardizované velikosti. Každý výrobce má svou formu/formy a kvůli vám novou dělat nebude. Délka nohou není problém - opěrky na nohy se dají posunout. Trošku větší problém je, pokud má člověk krátké tělo a krátké ruce a nedosáhne pohodlně na kliky v nejvzdálenější poloze. Podle pravidel musí být oči závodníka 1 cm nad šlapacím středem. Konstrukce závodního handbiku (ale i tricyklu a tandemu) podléhá pravidlů UCI (laicky řečeno základní rozměry kola, velikost kol atd. musí být v souladu s těmito pravidly) www.uci.org/docs/default-source/rules-and-regulations/16-par-20200211-e.pdf

Dětské handbiky vyrábí Černí koně www.cernikone.cz/

Nebudu psát, kolik závodní handbike stojí (řádově pár set tisíc) , pouze Černí koně vám mohou pro dětský handbike zajistit sponzora.

Na můj první second-hand handbike mi asi polovinu přispěla nadace. Na další jsem si musela vydělat a použít sponzorské peníze. Poslední mám půjčený ze Svazu cyklistiky. Svaz cyklistiky má od roku 2020 dva handbiky pro reprezentanty, kteří si svým závoděním zajistili účast na Paralympiádě. Vzhledem k situaci celé ekonomiky to nevypadá, že by jakákoli státní instituce zakoupila v dohledné budoucnosti nějaký další závodní handbike.

Příště se dostanu k tomu, na co narazí paracyklista ihned po prvním šlápnutí do pedálů. K bezpečnosti (nebo spíš nebezpečnosti?) tohoto sportu.