Abeceda Paralympiády I.

27.07.2016 18:44

A jako Akreditace

„Výprava má po schválení celkem 37 sportovců. Vedení výpravy a doprovodný tým čítá 34 osob.“

V Londýně 2012 reprezentovalo 46 sportovců, v Pekingu 2008 to bylo 56 sportovců. Neřekla bych, že zmenšování výpravy je důsledek toho, že postižení jsou líní (jsou líní asi stejně jako zbytek populace). Možná se jedná o důsledek změny pravidel (slučování kategorií a přepočítávání výkonů), profesionalizaci a s tím spojenou stoupající úroveň sportu postižených. Dál tuto myšlenku nebudu rozvádět, neb od toho jsou tu jiní. Důležité je, že součástí doprovodného týmu je i Zdeněk, byť jede na tak zvanou půlenou akreditaci. Strávíme v Riu polovinu času než zbytek výpravy a proto doufám, že bude půlená akreditace stačit. Ve dnech, kdy nebude mít přístup do vesnice si užijeme jistě spoustu zábavy – viz B

B jako Bezpečnost

„V souvislosti s účastí na LPH na Jihoamerickém kontinentu jsou zmiňována určitá zdravotní a bezpečnostní rizika.

  1. Virus Zika doporučení vzít s sebou repelent (ochrana těla, repelent do zásuvky na pokoji)
  2. Žloutenka typu A nebo B doporučení je velkou výhodou být očkován
  3. Bezpečnost Důrazně doporučujeme, aby se sportovci i členové týmu pohybovali pouze na oficiálních místech (sportoviště, vesnice, hotely, oficiální přeprava) a to zejména ve večerních hodinách.“

V televizi jsem slyšela o tom, že Olympionici budou vybaveni repelenty a moskytiérami. Doufala jsem, že zbyde i na nás. No, zřejmě nezbyde. Jen by mě zajímalo, zda inhalace repelentu bude doping nebo antidoping. Žloutenkou jsem se nechala očkovat před svou první cestou do Rumunska drahně let již tomú nazád. Stejně jako do Rumunska beru i do Ria pár pepřáků. Nedám svůj batoh s cévkami zadarmo!

C jako cévky

Bez cévek ani ránu! Výrobce cévek a můj hlavní sponzor, firma B.Braun, má v Riu pobočku. Zaslechla jsem, že v době konání Olympiády a Paralympiády jsou v Riu zakázány všechny akce, které by mohly propagovat jiné firmy, než oficiální sponzory. Byla zrušena i konference, na kterou nás dva – Davida a mě - české ambassadory svého programu „Actreen pro život“ pozval pan Braun. To je mi líto, neboť jsem se mohla podívat i na jiná místa a potkat i jiné lidi, než ty, které potkávám na každém závodě. Olympiáda je krásná show. Pro mě ale hlavně motivace, proč dřít na trénincích.

D jako Doping

„Mezinárodní paralympijský výbor bude detailně analyzovat závěry ze zprávy WADA (světová antidopingová agentura) za účelem zhodnocení dopadu, který tato zjištění mají na paralympijské hnutí a para-sport. Po prvním přezkoumání zprávy jsme zaznamenali 35 „zmizelých“ pozitivních vzorků z paralympijského sportu v letech 2012–2015.“

Kdo si myslel, že paralympionici nedopují, je na omylu. V českých podmínkách nebude doping masově rozšířen, neboť u nás se "jezdí" jen za medaile. V zemích, kde za vítězstvím stojí i peníze je pokušení mnohem silnější. Kromě klasického dopingu steroidy a stimulanty (pro zjednodušení uvádím jen dvě skupiny látek), se prý dá tělu ublížit i jinak. Například úmyslným poraněním, aby člověku s přerušenou míchou stoupla tepová frekvence. Strašné! I když nevím, zda by mě zlomený prst vyburcoval na startu k vyšším výkonům. Všechny funkční svaly při cyklistice potřebuju a nefunkční půlku těla musím hýčkat, neboť vysílá do hlavy signály o svém stavu a hlava je pro závodění minimálně stejně důležitá jako svaly. Navíc mít čisté svědomí je k nezaplacení!

E jako Elektřina

V paralympijské vesnici je napětí v zásuvkách 110V. Většina malých elektronických zařízení má adaptéry s rozpětím 100/240V, takže budou fungovat. V případě, že by některá zařízení měla rozpětí pouze 220/240, je nutný měnič napětí, který si musí zajistit každý sám.

Moje malá elektrická přehazovačka vyžaduje přísun elektřiny jednou za 14 dní, pokud ji cesta v nákladním prostoru letadla úplně nevyšťaví (nikdo mi není schopen říci, zda se na cestu musí odmontovat baterie nebo ne).  Líbil se mi povzdech z webu PRE, že "přes veškerou snahu o sjednocení, probíhající v posledních dvaceti až třiceti letech, nové typy zásuvek a zástrček spíše přibývají, než aby se jejich počet redukoval. Dokladem je typ N, který se používá pouze v Brazílii od roku 2007." To jako chtějí říci, že mi tam moje drahá univerzální redukce švýcarské provenience nebude fungovat? Posílejte mi energii, prosím, budu ji potřebovat. Tím se dostáváme k písmenu F.

F jako Fanoušci

Sportovci by měli mít možnost max. 2 vstupenek na svoje závody. Tyto vstupenky nebudou zdarma.“

Ráda bych koupila někomu vstupenku. Ale je mi jasné, že nikdo nepojede do Ria kvůli tomu, aby mě dvakrát zahlédl za kovovými zátarasy. Škoda, že se mi nepodařilo zkontaktovat Čechy, kteří žijí v Brazílii. Většina z nich se sem přistěhovala před druhou světovou válkou, takže se jedná o druhou a třetí generaci, přesto jsou prý na svůj původ hrdí. Budu mít jednoho skutečného fanouška v kombinované roli s mechanikem a polévačem vodou a tisíc „virtuálních“. Tím myslím všechny, kteří mi budou držet palce z domova (předem děkuji!).

L jako Letadlo

„Odlet většinové části výpravy je plánován na čtvrtek 1.září 2016 letadlem vládní letky...Let trvá cca 13 hodin s mezipřistáním na Kapverdských ostrovech.“

A já mám zase něco extra. Handbike poletí 1.9. my dva se Zdeňkem o týden později obyčejnou linkou přes Frankfurt. Vlastně ani nevím proč, tak nějak to vyplynulo ze situace, kdy jsem dlouho nevěděla, zda nepoletím sama. Ve své profesi bych to svedla na diverzifikace rizika. Doufám, že se v Riu všichni šťastně shledáme a zpátky už poletíme společně.

První letadlo, které do Ria poveze naše věci, odlétá v polovině srpna. Poveze moje disková kola, Zdeňkovu koloběžku a objemné věci, jako například pár plechovek nealkoholického piva, které má dvě funkce: spolehlivě uspí a srovná žaludek. Jídlo bude mezinárodní a nezávadné, ale svíčková od „Karla“ to holt nebude.

 

(Pokračování příště. Kurzívou je uveden text z oficiálních dokumentů ČPV. Obdržela jsem je před pár hodinami. Jejich dikce je inspirující :-)